Fotoserie “In see fan ljocht” in Museum Belvédère
13 februari t/m 8 april 2018
Kan één plek zo interessant en inspirerend zijn om steeds dáár weer een foto te nemen? Jaar na jaar, in verschillende seizoenen, met wisselende weercondities en elke keer een ander tijdstip op de dag. Blijft die plek na verloop van tijd even boeiend als met de eerste foto?
De afgelopen jaren ben ik bezig geweest met het maken van tweeluiken, steeds op dezelfde locatie. Op de ene foto staat een dukdalf midden in het beeld, rustgevend als een baken. Op de andere foto alleen nog de lucht en het water. Soms is het water kalm, stil en spiegelend, dan weer onheilspellend donker als een onpeilbare diepte. De ene keer zien we een lieflijke wolkenlucht, de andere keer is deze dreigend. ‘s Ochtends, midden op de dag of ‘s avonds met ondergaande zon, iedere keer krijgt deze plek een andere sfeer, met ander licht. Kortom een boeiende plek die inspireert om nog aandachtiger naar de wereld te kijken.
Alle foto’s uit de serie “In see fan ljocht” zijn gemaakt met een pinholecamera, een camera zonder lens. Voor meer info over pinholefotografie klik hier
Twintig foto’s uit deze langlopende serie zijn in Museum Belvédère in Heerenveen-Oranjewoud tentoongesteld van 13 februari t/m 8 april 2018 in één van de kabinetten in de westvleugel.
Museum Belvédère:
“Aan de hand van een vast gegeven, telkens vastgelegd vanuit eenzelfde perspectief, onderzoekt Annagreet Hoogeland in haar reeks tweeluiken de subtiele en dramatische effecten van weersveranderingen, seizoenswisselingen en tijd. Verlenen de zich herhalende composities de serie rust en stabiliteit, voortdurend is er het bewustzijn van verandering. Die spanning tussen bestendigheid en vluchtigheid geven de serie hun betekenis.”